Na elektronické faktuře chybí podpis i razítko. Není to chyba?
Faktura za poskytnuté internetové služby je zákazníkovi
zasílána v pravidelných periodách elektronickou poštou.
Přijatý doklad, který si zobrazíte na monitoru počítače a následně
vytisknete, má všechny náležitosti dané v § 11 Zákona o účetnictví
i v § 12 Zákona o DPH. Definice daňového dokladu v § 12, odst.
2 Zákona o DPH neuvádí podpis a razítko na daňovém dokladu jako jeho
nutnou náležitost. V § 11 odst. 1 písmeno f) Zákona o účetnictví jsou
uvedeny jako povinná náležitost účetního dokladu podpisy dvou osob. Obě
osoby (jak osoba odpovědná za účetní případ, tak osoba odpovědná za
zaúčtování dokladu) jsou však osoby mající přímý vztah k vaší
účetní evidenci a jsou zřejmě zaměstnanci vaší společnosti.
V průběhu likvidace dokladu a jeho zaúčtování mohou doklad opatřit
svými podpisy a účetní doklad tak bude vybaven všemi povinnými
náležitostmi. Naše faktura je daňovým dokladem, ale současně je pouze
podkladem pro vznik účetního dokladu, který z ní učiní vaše účtárna.
Budou-li k faktuře připojeny originály podpisů vašich příslušných
pracovníků, bude z ní pak i originální písemnost, jak to Zákon
o účetnictví vyžaduje.
Jen okrajově bychom poukázali na fakt, že mnoho firem v ČR vystavuje a
rozesílá své faktury bez razítka i podpisu jako obyčejné psaní,
například O2, Vodafone, ČEZ.
Průkaznost vzniku daňového nákladu na vaší straně je jednoznačně
dána uzavřenou smlouvou nebo objednávkou s naší firmou a také tím, že
provedete platbu se stejným variabilním symbolem a ve stejné částce, jak
jsou uvedeny na daňovém dokladu. Tedy ani z pohledu Zákona o daních
z příjmu nevzniká naším postupem rozpor se zákonnými předpisy.